120 שנה של רגעים בלתי נשכחים
תולדותינו, כמו תולדות כולם, מורכבות מרגשות, מכשולים, שינויים חשובים וזינוקים אל העתיד.

ברצוננו לחזור אל העבר שלנו, ולשחזר את תולדותינו באמצעות נקודות המפנה, המעידות על היצירתיות של החברה שלנו ועל יכולתה לחדש ולצמוח, ובו בזמן להמשיך לגלות אחריות חברתית.



הכול החל בשנת 1895, כאשר
לואיג'י לאוואצה פתח
את המכולת הראשונה של לאוואצה
ברחוב סאן טומאזו בטורינו

התמונה העולה בדמיון - הוא מוקף שקי קפה ממקורות שונים, ממיין את התערובות במרץ.

לואיג'י לאוואצה היה אדם חדור ברוח היזמות, שופע המצאות ונלהב בעיסוקיו.

הוא הבחין בהבדלים ובמאפיינים של צמחי הקפה בהתאם למקומות מוצאם, וחקר את אמנות השילוב בין הטעמים, במטרה להשביע את רצונם של הלקוחות, ויצר את התערובות.

מסעו לברזיל גרם לו להיות מודע עוד יותר לפוטנציאל האצור במשקה, בתקופה היסטורית שבה התרחשו שינויים כבירים.

קפה לאוואצה שאנו שותים כיום, הוא תוצאה מאותו רעיון שלו: ערבוב של סוגי קפה מאזורים שונים בעולם. את פולי הקפה הללו קוטפים, מעבדים, מערבבים וקולים, כדי ליצור תערובות רבות, שונות ומאוזנות, כדי לקלוע לטעמו של כל אחד מאיתנו.

גדלים:
מחנות מכולת
לעסק קטן.

מלחמת העולם הראשונה הסתיימה, וטורינו הייתה תוססת והומה: בית החרושת לינגוטו החל לייצר עבור פיאט, והמכולת של לאוואצה הפכה לעסק קטן. בשנת 1927 הוקמה "חברת המניות לואיג'י לאוואצה", ומשרדיה השתכנו בקורסו (שדרות) ג'וליו צ'זארה 65.

לואיג'י לאוואצה, אישתו אמיליה וילדיהם מרייה, מאריו וג'וזפה - המכונה 'בפה' - נכחו במקום כולם. הם יסדו את "חברת לואיג'י לאוואצה", והון המניות בחברה היה 1,500,000 לירטות.

מן הראוי לציין, ששתיים מתוך חמשת המייסדים היו נשים - אמיליה ומרייה.

לאוואצה החלו אז לכבוש את הפרובינציה של טורינו, הודות לצי המכוניות שלהם, ולרשת המכירות.

באותה תקופה החלו להשתמש בלאוואצה ב'פרגמינו': אריזה לקפה שהייתה מורכבת משתי שכבות נייר, דבר ששימר את ניחוח הקפה. הדבר אפשר למשקי הבית לקנות כמויות גדולות יותר של קפה, ולשמור עליו בביתן למשך מיספר ימים. זה היה השלב הראשון לקראת אריזות לאוואצה כפי שמוצאים בחנויות כיום.

התאוששות לאחר
מלחמת העולם השנייה.

1946. איטליה הופכת לרפובליקה. המלחמה הסתיימה סוף סוף, ואיתה חלפה גם תקופת האמבארגו על יבוא הקפה.

מאריו, בפה ופריקלה לאוואצה ניחנו באינטואיציה טובה, ובעקבות זאת החליטו, שעל החברה להתמחות במכירת קפה. הקפה כבר לא נמכר בתפזורת, כי אם ארוז בחפיסה שתישא את הסמל המסחרי של החברה.

הלוגו הראשון של לאוואצה נוצר ב-1946, בסטודיו לעיצוב "אארוסטודיו בורגי" במילאנו. באמצע הלוגו מופיעה האות A, בולטת בגודלה מעבר ליתר האותיות, וזו עדיין מהווה את המזהה שלנו כיום.

בדומה לכך, באיטליה עדיין מזהים אותנו על ידי סידרת הפרסומות בטלוויזיה "פאראדיזו לאוואצה" שהתפתחו מתוך סיסמת הפרסום הראשונה משנת 1950: לאוואצה, פאראדיזו אין טאצה, שפירושו "קפה לאוואצה, גן עדן בספל".

הקפה שאנו קונים כיום, עדיין ארוז
בוואקום.<ב-br />1950 נארז בצורה כזאת
בפעם הראשונה.

זו הפעם הראשונה שהשתמשו בקופסת פח ארוזה בלחץ בריק, כדי לשמר את הארומה של הקפה ואת מלוא טעמו. בכך התאפשר שימור לפרק זמן ארוך, וכתוצאה מכך - הפצה נרחבת הרבה יותר מקודם.

זהו המקור של ה"מישֶלָה לאוואצה" - תערובת לאוואצה ההיסטורית.

אמיליו לאוואצה, בנו של בפה, הצטרף לחברה בשנת 1955, ותרם לה את רעיונותיו הברורים והחדשניים כל כך.

בכך התמקמנו בראש התעשייה באיטליה,
והיינו בדרך להיות הגדולים ביותר
באירופה.

השנה הייתה 1957. בתקופה זו חוותה איטליה פרץ של שגשוג כלכלי.

בקורסו נובארה, מטה החברה, הוקם מיפעל הקלייה הכביר של לאוואצה. מערכת העיבוד האנכית, הייתה חדשנית ויעילה יותר, ובזכותה ניתן היה לעבד 40,000 ק"ג קפה ליום: דבר זה היה חידוש גמור באיטליה.

בשנת 1959, שנתיים לאחר מכן, השקנו את הקפה הנטול קפאין הראשון של לאוואצה: DEC.

הצמיחה התעשייתית שלנו נמשכה, כאשר בשנת 1965 פתחנו בסטימו טורינזה את מיפעל הקלייה לקפה הגדול ביותר באירופה.

רעיונות חדשים
כדי לצלוח בשלום את המשבר.

שנות השבעים של המאה שעברה היוו תקופה קשה עבור הכלכלה האיטלקית. גם צריכת הקפה ירדה.

ודווקא בשעת משבר, נחוצים חידושים יותר מכול.

אחרי ה"פרגמינו" וקופסת הפח, הייתה זו אריזת הוואקום ששימרה את הארומה של קפה לאוואצה במלואה, והביאה אותה לבתי האיטלקים.בשנת 1971 נארזה בפעם הראשונה באופן כזה, לצורכי מכירה קימעונית, התערובת "איכות באדום" - Qualità Rossa; עד היום זוהי אחת מהתערובות היותר חביבות על האיטלקים.

והדבר אינו מסתיים בכך:

בית הספר לקפה שהוא הגדול ביותר בעולם כיום, נוסד באותה תקופה, ב-1979, ושמומרכז לואיג'י לאוואצה ללימוד ולמחקר הקפה.

גם כיום "מרכז ההכשרה לאוואצה" ממשיך להכשיר אנשים, מקדם חדשנות ומפיץ את תרבות האספרסו ברחבי העולם.

האספרסו שלנו
במשרדים ברחבי העולם.

אנו רגילים כיום לשתות אספרסו, לא רק בבתי קפה, כי אם גם ממכונות מימכר המוצבות במשרדים ובמקומות ציבוריים שונים, כגון תחנת הרכבת, וגם ממכונות קפה אוטומאטיות - אצלנו בבית.

אבל לא כך היה המצב תמיד.

בשנת 1989, הוקם מיגזר מכונות המימכר, עם מערכת Lavazza Espresso Point: מכונה להכנת אספרסו שמשתמשת בקפסולות קפה ארוזות המכילות מנות יחידות.

אבל זה היה אפילו יותר מכך. ב-1982 הוקמה חברה-בת בצרפת - הראשונה מחוץ לאיטליה, וב-1990 הוקמהLavazza Coffees Ltd. בלונדון, שמטרתה הייתה להפיץ את הקפה האיטלקי בבריטניה.

האהבות הגדולות שלנו, אחרי הקפה:
אמנות וצילום, עיצוב.

נחזור לרגע על עקבותינו בסיפור שלנו, ונגיע שוב לשנות הארבעים, כאשר בפה לאוואצה פקד את אגודת האמנים או באיטלקית Circolo degli Artisti בטורינו. כאן הכיר בפה את האמנים, שמהם ביקש לעצב את הקולקצות המפורסמות של המדבקות של לאוואצה.

האהבה הזאת עדיין זורמת בעורקינו כיום.

בשנת 1992, נוצר לוח השנה הראשון של לאוואצה, בעקבות המיפגש בין ג'וזפה לאוואצה לבין הלמוט ניוטון.

הלוח עוצב בשחור ולבן, הציג אתרים בפריס ובמונטה קארלו, וניסח בשפה חדישה-חדשה את היחס ההדדי העמוק בין לאוואצה לבין קפה.

מחויבות שנוצרה
כשנוצרה החברה שלנו.

שנת 2004 הביאה איתה את פתיחת הקרן ע"ש ג'וזפה ופריקלה לאוואצה - אירגון ללא מטרות רווח, שנועד להיטיב את תנאי החיים של האנשים במדינות המגדלות קפה. הפרויקט החשוב ביותר של הקרן נמשך גם כיום, ושמו ¡Tierra!

, אדמה, בספרדית. הודות לפרויקט זה הצלחנו להעלות את רמת החיים של יותר מ-3,000 caficultores, או 'מגדלי קפה', בשמונה מדינות. נוצרה תנופה בצמיחה הכלכלית, אורח חייהם של המגדלים השתפר, והוכנסו טכניקות חדשות בחקלאות - ידידותיות יותר לסביבה ורווחיות יותר.

באותה שנה הושקה גם המערכת החדשה Lavazza BLUE לשתיית קפה במשרדים. המערכת החדשה להכנת אספרסו מתאפיינת בחדשנות, הגלומה בקפסולה המוגנת על ידי עצמה - הרשומה כפטנט של לאוואצה.

תוצאות מעשיות הנובעות
מדוח הקיימות.

דוח הקיימות של 2012 הדגים את תוצאות המחויבות שלנו בתחום הקיימות.

לאחרונה, מזה שנים אחדות, אנו מנהלים תכנית לאומדן הביצועים הסביבתיים של מוצרים בקטגוריות שונות: אנו עוסקים בקפה ירוק, שלבי עיבוד במדינות המוצא ובמיתקני הייצור באיטליה, אריזות ותהליכי אריזה, מכונות קפה, משלוחים של חומרי גלם ושל מוצרים מוגמרים, וכן סילוק הקפה.

אנו ממשיכים להקטין את ההשפעה הסביבתית בכל אחד מהשלבים של תהליך הייצור.

זינוק לעבר העתיד:
אספרסו ראשון בחלל החיצון.

בלוח השנה של לאוואצה לשנת 2004, התצלומים מאת תיירי לה גואס יצרו זיקה בין שתיית קפה לבין החלל החיצון, בהשראת הסרט "ברברלה", והדימויים של אופנת הפופ והמדע הבידיוני של שנות השישים והשבעים.

כעת, עשר שנים לאחר מכן, הגשמנו את החלום הזה: הצלחנו להביא קפה אספרסו איטלקי לתחנת החלל הבינלאומית, בשיתוף פעולה עם "ארגוטק" ועם סוכנות החלל האיטלקית (ASI).

באותה שנה גם זכינו לראות פירות של פרויקט ייחודי נוסף: חשפנו, בשיתוף עם illycaffè, את הגנום של הזן קפה עראביקה.

בימים אלו, כחלק מהחגיגות לכבוד 120 שנות ההיסטוריה שלנו, אנו משתתפים בתערוכה Expo 2015, בה אנו מציגים את הקפסולה הראשונה - פטנט של לאוואצה - להכנת אספרסו איטלקי מושלם, ואחר כך ניתן להפוך אותה לקומפוסט, תוך שמירה על איכות הסביבה.