• הדפסה
  • סימנייה

פוטוריזם איטלקי

לאוואצה סיפרו את סיפורה של משפחת ושל חברת קפה הקיימת מאז 1895 בטורינו, שהייתה בירת איטליה הראשונה, ומרכז חשוב לאמנויות. ואכן, לאוואצה נהנים מהידיעה, ש-14 שנים בלבד אחרי קום החברה, פ"ט מארינטי יסד את האסכולה הפוטוריסטית, כשהוציא לאור את המניפסט הראשון של התנועה, שקרא להכנסת תמורות באיטליה. אולי אין זה מקרה בלבד שמארינטי, שמוצאו ממקום הולדתו של האספרסו, כונה "הקפאין של אירופה".”

לאוואצה גאים להוביל בתמיכה שהם מעניקים לתערוכה חשובה, המוצגת במוזיאון סולומון ר' גוגנהיים פוטוריזם איטלקי,1944 - 1909: "תבל נבנית מחדש", המהווה סקירה מקיפה ראשונה, של אחת מתנועות האוואנגארד המשמעותיות ביותר באירופה במאה העשרים.

לאוואצה, שמאחוריה היסטוריה ממושכת של תמיכה באמנויות, כולל אמנות הרנסאנס, צילום, עיצוב ומוזיקה, מביעה כבוד לשקידה שבה מוזיאון גוגנהיים מקדם הבנה טובה יותר של הפוטוריזם - התנועה המודרנית הידועה ביותר של איטליה בשנים של טרום מלחמה - בקרב קהלים אמריקניים ובינלאומיים. בתערוכה מוצגים מיגוון רחב של תוצרים אמנותיים פוטוריסטיים, והיא מדגישה את ההשפעה הגדולה של התנועה על האמנות והתרבות של המאה העשרים.

"לאוואצה מחפשים כעת את ביתם השני בארה"ב, שאיפה שסמלה הוא התמיכה בתערוכה ההיסטורית, שמביאה ביטוי משמעותי של מורשת איטליה - לקהלים מהעיר ניו יורק ומכול העולם, הפוקדים אתמוזיאון גוגנהיים," אמר אנטוניו באראוואלה, המנכ"ל של לאוואצה.

בין 21 בפברואר ל-1 בספטמבר 2014, מוזיאון סולומון ר' גוגנהיים מציג את הסקירה המקיפה הראשונה של הפוטוריזם האיטלקי, שהוצגה בארה"ב.

התערוכה - שהיא רב תחומית, וכוללת יותר מ-360 עבודות מאת יותר מ-80 יוצרים, כולל יוצרים באמנות פלסטית, אדריכלים, מעצבים, צלמים וסופרים - בוחנת את שטף ההיסטורי הגלובאלי של הפוטוריזם, למן ראשית הקמתו ב-1909, כשיצא לאור המניפסט הפוטוריסטי הראשון, מאת פיליפו תומאזו מארינטי, ועד דעיכתו בתום מלחמת העולם השנייה.

התערוכה כוללת מספר רב של יצירות שמוצגות רק לעתים נדירות בציבור, שחלקן אף לא יצאו את תחומי איטליה קודם לכן. ליתר פירוט, התערוכה מקיפה לא רק ציור ופיסול, כי אם גם פירסומת, אדריכלות, קראמיקה, עיצוב, אופנה, שירה בעיצוב חופשי, צילום, מופעים, טקסטים שיצאו לאור, מוזיקה ותיאטרון, הקשורים לתנועה הדינאמית הזאת, שלעתים קרובות הייתה גם מושא למחלוקת, שהעלתה על נס את המודרניות ואת המרדנות.